Voorbereidingen EMC Tour de Rotterdam #2

In tegenstelling tot mijn bericht van gisteren kon ik gisteren helaas geen duurtraining doen… Ik vertrok rond half 5 van mijn werk en was tegen half 7 pas in mijn woonplaats. Ik had echter nog een afspraak bij de kapper staan en die moest ik natuurlijk nakomen! Want… zoals iedereen weet; met kort haar fiets je vele malen harder ;-).

 

Hoe dan ook ben ik gisteren wel productief bezig geweest en heb ik mij weer eens gestort in het maken van Rice Cakes. Ik had deze al eerder gemaakt en qua smaak waren ze zeker niet verkeerd! Maar de substantie was naar mijn idee iets te dun. Ingepakt in aluminiumfolie leek het eerder op het uitknijpen van een volgezogen spons water dan op het opeten van een heerlijk rice cake’je… Daarom gisteren maar wat meer tijd genomen.

Het recept is er een wat afkomstig is uit het prof-peloton, gemaakt door Tinkoff’s chefkok Hannah Grant. Ik heb het recept van DIT filmpje, echter is die hoeveelheid gebaseerd op een Tour de France etappe met 9 renners. Nu eet ik veel, soms veel te veel, maar bij lange na niet zo veel als een profrenner op een wedstrijddag. Daarom heb ik het recept wat uitgedund en, als het goed is, moet het mogelijk zijn om uit dit recept zo’n 9 tot 12 repen te halen, afhankelijk natuurlijk van de afmetingen die je gebruikt voor een reep. Ik zal hieronder vertellen hoe je het kunt maken.

 

Ingrediënten:

Ingredienten Rice Cakes150 gram Sushi rijst

300 milliliter kokosmelk

150 milliliter appelsap

300 mililiter water

Rozijnen, sultana’s, of dergelijke

Gedroogde appel (schijfjes, stukjes, of dergelijke)

Bruine basterd suiker

Kaneel

Zout

 

Benodigdheden:

(soep)pan met deksel

Spatel

Garde

Weegschaal

Eetlepel

Theelepel

(Tüpperware)bak met deksel, liefst plastic in ieder geval een die in de vriezer kan

Bakpapier

 

Bereiding:

Stap 1: Meng de kokosmelk, appelsap en het water in een pan. Roer het even een paar keer door met de garde zodat het wat in elkaar oplost. Zet daarna het vuur aan, voeg de rijst toe en blijf het de eerste paar minuten goed roeren om te voorkomen dat de rijst aan de pan blijft kleven. Sushi rijst kleeft helaas vrij snel vast aan de pan, dus goed roeren tot het geheel kookt is echt een must!

 

Stap 2: Als het geheel kookt, draai het vuur dan laag en laat het geheel op laag vuur pruttelen. Ik kook op een inductie kookplaat waarop de hoogste stand 3 is. Wanneer ik het “vuur” terugdraai, doe ik dat naar 1 en later naar 0,5. Blijf het geheel zo nu en dan goed roeren want opnieuw heb je de kans dat het aan de pan gaat kleven en dus aanbrand. Laat de deksel half op de pan, zodat er wat stoom uit kan.

 

Stap 3: Laat het geheel pruttelen tot er een soort rijstebrij-achtige brij overblijft. De sushirijst zal nagenoeg al het vocht in zich opnemen en de rest verdampt. Neem hier echt de tijd voor, overhaast het niet. Bij mij duurde het ongeveer 40 minuten voordat mijn “brij” goed was. Proef tussendoor ook of de rijstkorrels al zacht zijn. Zolang ze dat niet zijn, maar het vocht al is opgenomen/verdampt, voeg dan wat extra water toe aan het geheel. Let wel op; doe dit met kleine (max 100 ml per keer) stapjes want water toevoegen is makkelijk, het laten opnemen duurt langer!

 

Stap 4: Roer, geheel naar eigen smaak, de overige ingrediënten er door. Ik begon met 2 eetlepels suiker, ongeveer 80 gram appel (gedroogde schijfjes welke ik in de keukenmachine heb klein gemaakt) en een handjevol rozijnen. Later heb ik daar nog eens 2 eetlepels suiker aan toegevoegd. Blijf na ieder ingredient proeven; de repen zijn natuurlijk voor jezelf, dus als ze op de fiets aan jouw persoonlijke smaak voldoen is dat wel zo prettig. Als laatste voeg je de kaneel en eventueel het zout toe. Door de ingrediënten wordt het gerecht erg zoet, maar kan het zijn dat je net die “bite” mist. Zout verhelpt dat, een heel klein beetje zout is al genoeg. Maak het geheel tevens iets zoeter als dat je lekker vindt wanneer het ook wil invriezen; in de vriezer gaat namelijk iets van de zoetigheid verloren.

 

Stap 5: Bedek de bak met bakpapier. Doe het geheel in een bak of iets dergelijks en laat het afkoelen.

20160621_210354 - kopie

Wanneer het is afgekoeld, deksel erop en plaats het in de koelkast of in de vriezer. Let wel op; in de koelkast is dit maximaal 3 dagen houdbaar! Wanneer je het invriest maximaal 2 maanden. De avond vóór dat je het wilt nuttigen, haal je het uit de vriezer en laat je het in de koelkast langzaam ontdooien. Dit kan gewoon in diezelfde bak, omdat het bakpapier het meeste van het water wat je krijgt door het ontdooien zal opnemen.

 

De hoeveelheid calorieën, koolhydraten, vet, e.d. is geheel afhankelijk van de ingrediënten en de hoeveelheid die je erin stopt. Zelf heb ik zoveel mogelijk voor biologische producten gekozen om dat vetgehalte zo laag mogelijk te houden. Let wel dat de uiteindelijke echte energiebron in dit gerecht de suiker is, dus daar kun je wel wat mee expirimenteren.

Verpakken hiervan is een beetje persoonlijke voorkeur. Zelf snijd ik een stuk bakpapier en aluminium folie uit in een vierkantje en vouw vervolgens de reep erin. Aan de binnenkant doe ik het bakpapier omdat het gerecht daar niet aan blijft plakken. Aan de buitenkant de aluminiumfolie om te zorgen dat het pakketje zo min mogelijk warmte opneemt.

1 thought on “Voorbereidingen EMC Tour de Rotterdam #2

  1. Pingback: Recept; Jette Bars! – Chain Tattoo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf + 10 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.